print header

אונליין או בחנות – איפה הכי כדאי לעשות קניות?

מה אתם מעדיפים – לקנות בכמה קליקים, או למשש את המוצר לפני שמשלמים? למה לא גם וגם?
 
כשהייתי קטן ואמא שלי הייתה מחליטה שאני צריך זוג נעליים חדש – היה ברור מה עומד לקרות. ביום שישי בבוקר היינו יורדים מהבית ולוקחים אוטובוס ל"רחוב של החנויות", כמו שההורים שלי היו קוראים לו. אחרי שהיינו מודדים כמה זוגות, ואחרי שאמא גם הייתה בוחרת לה אולי זוג חדש, היינו חוזרים הביתה מחודשים ושמחים. כן, הכל היה פשוט יותר אז. והיום? כשאני צריך לקנות לילדה נעליים – הדבר הראשון שאני עושה זה לגשת לגוגל והרכישה ככל הנראה תיעשה בחנות אונליין. במובן מסוים, גם בזה יש פשטות – מה יותר פשוט מכמה קליקים?
 

בשניים-שלושה עשורים הדרך שבה אנחנו מבצעים קניות – מנעליים ועד אופניים, ומסופרמרקט ועד חופשה בחו"ל – השתנתה מקצה לקצה. הכל נעשה באינטרנט, אפילו התייעצות עם רופא, הזמנת תור לספר, רכישת תרופות וציוד לתחומים שונים, תשלום מיסים, הרשמה לחוגים ועוד. ועדיין, הרחוב של החנויות לא נעלם, ובעולם שבו אנו חיים יש גם מרכזי קניות, קניונים, סופרמרקטים ועוד. אז איפה נבחר לקנות?

איך כדאי לעשות קניות: אתר קניות במסך טלפון סלולרי

החבר הכי טוב לקניות

ובכן, מהניסיון שלי למדתי שלכל אחת מהדרכים האלה – אונליין או בחנות – יש יתרונות וחסרונות. במיוחד הבנתי, שההבדלים האמיתיים נמצאים בנו, כבני אדם. יש את מי שיעדיף לגעת במוצר, למדוד, להריח, להסתובב בחנות ולראות את המבחר. ויש את מי שיעדיף לשבת בבית או במשרד, לגלול בזריזות מול עשרות האפשרויות, להשוות מחירים בדקה ולקבל את המוצר עד פתח הבית, בלי לעמוד בפקק. זה בסדר גמור, ואנחנו למעשה צריכים לשמוח על כך שאנו חיים בעולם שבו שתי האפשרויות קיימות.
 
אני מאלה שאוהבים לשלב. לפעמים אני אקח את הילדים לחנות או לסופרמרקט כסוג של בילוי, ואשמח שאני יכול לבדוק בעצמי האם לארג' בחנות הספציפית הזו זה באמת לארג' או שצריך XL. במקרים אחרים אני אבחר לרכוש באינטרנט וליהנות מחוויית הקנייה עם הנוחות של הפיג'מה שלי. אך למדתי שבשני המקרים, יש דרכים לחסוך, לקבל מחירים מוזלים וליהנות מהטבות. אחת הדרכים האלה היא כרטיס אשראי חוץ בנקאי, שמעניק לי הטבות גם בהמון רשתות אונליין וגם לחנויות בעלות סניפים פיזיים. בין היתר אני נהנה מהנחות של מועדוני צרכנות, מקבל כסף בחזרה, באמצעות צבירה של אחוז מסוים מהקניה והעברתו לגיפט קארד דיגיטלי רב פעמי, במידה שיש בידי כרטיס אשראי קאשבק פלוס, ולכן גם לצרכן האינטרנטי וגם לזה שאוהב את הקניון, כרטיס אשראי חוץ בנקאי* הוא כרטיס בעל ערך מוסף.
 
לפני שאפרט פה את מה שלדעתי הם החסרונות והיתרונות של כל דרך, אי אפשר להתעלם מהמצב כיום. לצערי אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופת מלחמה. בין היתר, בתקופה זו קניות אונליין נהיו מעט יותר מאתגרות, בטח בתחילת התקופה, כשמשלוחים התעכבו, חלק מהרשתות הבינלאומיות עברו "חרמות" על ידי ישראלים, מצב הרוח הלאומי היה ירוד ולא היה חשק לקניות, וגם אם היה – אז רק "כחול לבן".

קניות בחנות – יתרונות וחסרונות

בין היתרונות ניתן לציין את החוויה – קנייה בחנות פיזית מאפשרת לנו להגיע לחוויית הקנייה בצורה רגשית. האפשרות לבדוק, לגעת ולנשום את המוצר יכולה ליצור חיבור חזותי וחושי עם המוצר. יתרון נוסף הוא סיוע מכירות – ישנם עובדים בחנויות, שהם פעמים רבות מבינים יותר ממני למשל, שיכולים לסייע ולייעץ בנוגע לבחירת המוצר המתאים. בנוסף, הרוכשים בחנות לרוב מקבלים את המוצר מיד – מבלי לחכות למשלוח. יתרון אחרון הוא קלות התשלום כיום, באמצעות שימוש בארנק דיגיטלי - פשוט מצמידים את הטלפון לקורא ייעודי ומשלמים בלי להסתובב עם ארנקים וכרטיסים.
 
בין החסרונות ניתן למנות מחירים גבוהים – לעתים יש סיכוי שמחירי המוצרים בחנויות פיזיות יהיו גבוהים יותר מאשר ההיצע שזמין באופן מקוון. זה קשור להוצאות החנויות הפיזיות, כמו שכר דירה, חשמל ושכר עובדים. חנויות גם יכולות לסבול ממגבלות במלאי – מצב שבו יש חוסר במוצר או במידות.

קנייה אונליין – יתרונות וחסרונות

ביתרונות, נתחיל כמובן במחירים הזולים – קנייה מקוונת יכולה להעניק גישה למבחר רחב של מחירים והטבות שאפשר למצוא רק ברשת, לכן קיימת התופעה של מי שבא למדוד בחנות, אבל בסוף קונה באינטרנט. יש גם כמובן את העניין של נוחות וחיסכון בזמן - קנייה אונליין ניתן לעשות מכל מקום ובכל שעה, ולא נדרשת התעסקות ישירה עם רוב העסקה. באינטרנט גם הרבה יותר קל לערוך השוואת מחירים, ולהשיג את העסקה הטובה ביותר. 
 
בטור החסרונות, אני גיליתי שמה שמפריע לי בקניות אונליין היא האי-וודאות באיכות למשל – בחנויות פיזיות יש לי את האפשרות לבדוק את איכות המוצר. בקנייה מקוונת, ישנה אי-וודאות ואין אפשרות לבדוק את המוצר לפני רכישה. בנוסף מי שמזמין אונליין חייב כמובן לחכות בסבלנות ולקוות שהוא יגיע תקין ובזמן. בהמשך לכך, החזרת מוצרים או קבלת שירות לקוחות יכולה להיות פחות נוחה במקרה של קנייה מקוונת. 

שורה תחתונה?

בניגוד למה שחשבו לפני עשר שנים נגיד, אתרי הקניות המקוונים לא חיסלו את תחום הריטייל – החנויות הפיזיות. שני התחומם למדו להמציא את עצמם מחדש, אפילו לחיות בסימביוזה ולהשלים האחד את השני. ואנחנו הצרכנים? בשבילנו מדובר ב-WIN-WIN – אנחנו יכולים ליהנות משני העולמות, ולבחור באופן פרטני מה מתאים לנו בכל רגע – רק חשוב לזכור לקנות בצורה חכמה, בטוחה ונכונה, בשתי האופציות. אני לפחות, לפעמים קונה ברחוב של החנויות עם הילדה – ולפעמים מזמין אותה לדפדף איתי באתר הקניות החביב עליה.
 
*המנפיקה ישראכרט בע"מ ו/או פרימיום אקספרס בע"מ. אי עמידה בפירעון האשראי עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
**הנפקת הכרטיס וגובה המסגרת נתונים לשיקול דעתה הבלעדי של המנפיקה.
***הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.
****מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.
***** צבירת קאשבק היא מביצוע רכישות בכרטיס ובכפוף לתקרה. מימוש הקאשבק נעשה בגיפט קארד כמעודכן באתר החברה. כפוף לתקנון התכנית.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.